s
NGUYEN HA
|
NGUYEN HA
|
2008
back toEXHIBITION

BIOGRAPHY

Nguyễn Hà. (sinh năm 1933)

 Đến Hải Phòng gặp họa sỹ Nguyễn Hà, được xem tranh của ông, người nghệ sỹ mà theo năm tháng cùng với sự từng trải, câu chuyện cuộc đời, sự ngưỡng mộ của những nghệ sỹ trẻ Hải Phòng đã đem đến cho chúng ta sự say mê khó cưỡng.

Bất chấp tuổi tác, bất chấp những biến cố, thăng trầm lớn trong đời của một người đã đi qua mọi hỉ, nộ, ái, ố…ngồi với Nguyễn Hà, ta thấy mình đang đối thoại với một con người mà niềm vui sống là dạt dào, tràn trề. Sự sảng khoái, những miên man của ông đưa ta đến với rất nhiều câu chuyện không mở đầu và khó kết thúc, những khoảnh khắc của quá khứ, cùng bất chợt hiện tại, và cả những bất chợt ưu tư, và ngay đây là niềm hảo sảng khi nói về tranh và những người bạn của ông… Sau rốt, chúng ta phải tự xếp đặt, xâu chuỗi tất cả lại cho ngay ngắn. Và cuối cùng hiển hiện lên một câu chuyện dài về một đời người và một nhân cách. Một con người nghệ sỹ.

Ta đã đọc ở đâu đó nhận định của một nghệ sỹ bậc thầy về những giá trị làm nên một tên tuổi lớn của nghề sáng tác. Trước hết ở khả năng tự học và người thầy mà anh ta thụ giáo sau đó mới đến trường lớp. Họa sỹ Nguyễn Hà (sinh năm 1933) may mắn có được cả hai thứ lớn trong cuộc đời làm nghệ sỹ của mình đó là một khả năng bẩm sinh để trở thành một họa sỹ và những người bạn lớn, những người thầy đàn anh như Nguyễn Sáng, Dương Bích Liên, những họa sỹ như Lưu Công Nhân, Nguyễn Trọng Kiêm… đã nuôi dưỡng cho nghệ thuật của Nguyễn Hà trong những năm nghèo khó nhất của cuộc đời ông. Giống như nhiều họa sỹ khác của thế hệ mình Nguyễn Hà đã không thể vẽ nhiều trong những năm hoa niên của mình (những năm 50 - đầu những năm 60 của thế kỷ trước). Nhưng khi vẽ nhiều trở lại những năm 80,90 Nguyễn Hà đã làm chúng ta bất ngờ với vẻ đẹp hiếm có và tràn đầy năng lượng được tích tụ… Những tìm tòi trong khoảng thời gian từ những năm 1960, 1970 về chất liệu sơn mài của Nguyễn Hà một vẻ đẹp phiêu bồng rất đặc trưng của chất liệu sơn mài. Điều này có thể dễ dàng nhận thấy tính tiếp nối trong việc đưa sơn mài vào hội họa từ những bậc thầy như Nguyễn Gia Trí…ngôn ngữ hội họa của Nguyễn Hà đã sử dụng được tận cùng thế mạnh của chất liệu sơn mài với những nét óng ả và tinh tế, những vết xước, những còn, những mất, những ẩn hiện của nghệ thuật “Mài”… chứ không chỉ đơn thuần là những mảng bẹt với sơn, then, vàng, bạc như chúng ta vẫn thường thấy ở tranh của các họa sỹ đương thời.

Xem tranh của Nguyễn Hà ta cảm nhận rõ ràng hơn về con người ông. Ta cảm nhận được sự ngạo nghễ, ánh mắt hóm hỉnh đầy trẻ trung của một người đã đủ tuổi trời để hiểu được cái hữu hạn của đời người và sự không cùng của nghệ thuật, để bỏ qua, để khôn ngoan, để cảm nhận và để yêu thương, để rộng lượng và hào phóng.. với con người và với cuộc đời.

Như cái cách ông thường nói tới với các nghệ sỹ trẻ về sự vẽ và về tác phẩm. Quá trình sáng tác đích thực là sự “say”, “mê”. Cái đích của nghệ thuật như một ảo ảnh xa vời nhưng nó đầy ma thuật, quá quyến rũ, dẫn dắt và chi phối suốt cuộc đời người vẽ trên con đường không cùng của tìm kiếm và sáng tạo.

Và Ông là một trong số ít ỏi những họa sỹ còn lại tôn thờ chủ nghĩa duy mỹ đầy nhân văn của mình, đắm chìm trong những cảm xúc bất tận, miên man của một thiên nhiên, của câu chuyện đắm say, mộng mị, không gian huyền thoại với những khát vọng vĩnh cửu về con người, về đàn bà và tình yêu, về sự an bình.

Ông đam mê trong bảng màu rực rỡ đầy cung bậc của màu sắc, của ảo giác và huyễn hoặc. Nghệ thuật của Nguyễn Hà rất trẻ, sung mãn, không bó buộc, thảnh thơi dẫn dắt chúng ta vào khu vườn huyền thoại nồng ấm tình yêu và thanh bình của ông. Ở đó có “áng mây trôi” đầy chất phù du của kiếp người mà ông rất tâm đắc… mây, nước, khí, trời và những câu chuyện bất tận của thiên nhiên… Ta cảm nhận được một cách rõ ràng sinh lực nghệ thuật và một không gian nghệ thuật của Nguyễn Hà.

 Về Hải Phòng được tiếp xúc với những nghệ sỹ thuộc thế hệ của Nguyễn Hà, ta cảm nhận được một phần của Hải Phòng. Nền tảng văn hóa, tiếng nói nghệ thuật, những cảm hứng và khát vọng mà họ đang truyền cho những người trẻ, chất nhựa tràn đầy đó làm đầy đặn, ngay ngắn nhiều giá trị tinh thần của ngày hôm nay.

Cám ơn họa sỹ Nguyễn Hà đã cho phép chúng tôi - Hanoi Studio giới thiệu những tác phẩm mà ông sáng tác trong những năm gần đây.

 

 


He started painting often in late 80s and early 90s and his works of art truly surprise us with their unique beauty and energy. His experiments with traditional lacquer during 1960-1970 made his lacquer paintings have a mysterious beauty typical of lacquer, just like his predecessor, master artist Nguyen Gia Tri who is the king of lacquer paintings in Vietnam.


Despite his age and all the ups and downs in his life, the life of an individual who has danced through all the four key notes of life: joy, sadness, anger and love, Nguyen Ha always present himself to us as someone whose passion for life is abundant and overflowing. His openness and joyful laughter bring us to endless open-ended stories, mixed up with both memories of the past and moments of the present. For one moment, he can be lost in deep thoughts. And just one moment later, he can overwhelm us with his sharing on his paintings and his friends’ paintings…. We often find ourselves rearrange the stories we hear from him, connecting the many dots in his life. The result is a long story about the life of an individual and a personality; of a man and an artist. A master artist once talked about the values that help to develop a great artist. First, it is his ability to learn and his mentors, then art schools. Artist Nguyen Ha (born in 1933) is fortunate enough to have both the ability and the mentors who are his friends and his teachers. His friendship with master artists like Nguyen Sang, Duong Bich Lien, and prominent painters like Luu Cong Nhan, Nguyen Trong Kiem … has nurtured in Nguyen Ha his passion for art, even in his most difficult years.

 

Like many artist of his generation, Nguyen Ha did not paint much in his young years (during the 50s and early 60s of the last century). He started painting often in late 80s and early 90s and his works of art truly surprise us with their unique beauty and energy. His experiments with traditional lacquer during 1960-1970 made his lacquer paintings have a mysterious beauty typical of lacquer, just like his predecessor, master artist Nguyen Gia Tri who is the king of lacquer paintings in Vietnam. The language that Nguyen Ha used for his art succeeded in making the full use of lacquer as a medium, with its typical elegance and subtlety under its scratches; the visible and the invisible existent simultaneously of the traditional lacquer technique. It is far different from the simple and flat blocks of lacquer paint, gold and silver which is so commonly seen in current artists.

 

Nguyen Ha’s paintings help us to understand him more. We can see the wisdom and the youthful humor of a man who is old enough to understand the limits of life and the infinites of art, so as to let go, to wisely feel and love, and to forgive generously … towards life and man.

 

As he often said to younger artists, painting is ultimately a process of “passion” and “compassion”. The end in art is like a vision far away from the artist but magically guide and control the life of the artist along the endless path of creativity and soul searching.

 

Nguyen Ha is one of the very few remaining artists who worship the world of deep emotions, of remote nature, and of compassionate conversations, a world full of eternal desires for Man, for women and love, and for peace.

 

Nguyen Ha’s art is young, energetic, free and honest, leading us to his garden of love and peace. Looking up from that garden, we can see colorful clouds floating in the sky as if they were floating through a man’s life … Cloud, water, air and the endless conversations of nature. … In them, we can clearly see Nguyen Ha, his creative space, and creative energy.


He started painting often in late 80s and early 90s and his works of art truly surprise us with their unique beauty and energy. His experiments with traditional lacquer during 1960-1970 made his lacquer paintings have a mysterious beauty typical of lacquer, just like his predecessor, master artist Nguyen Gia Tri who is the king of lacquer paintings in Vietnam.

Despite his age and all the ups and downs in his life, the life of an individual who has danced through all the four key notes of life: joy, sadness, anger and love, Nguyen Ha always present himself to us as someone whose passion for life is abundant and overflowing. His openness and joyful laughter bring us to endless open-ended stories, mixed up with both memories of the past and moments of the present. For one moment, he can be lost in deep thoughts. And just one moment later, he can overwhelm us with his sharing on his paintings and his friends’ paintings…. We often find ourselves rearrange the stories we hear from him, connecting the many dots in his life. The result is a long story about the life of an individual and a personality; of a man and an artist. A master artist once talked about the values that help to develop a great artist. First, it is his ability to learn and his mentors, then art schools. Artist Nguyen Ha (born in 1933) is fortunate enough to have both the ability and the mentors who are his friends and his teachers. His friendship with master artists like Nguyen Sang, Duong Bich Lien, and prominent painters like Luu Cong Nhan, Nguyen Trong Kiem … has nurtured in Nguyen Ha his passion for art, even in his most difficult years.

 

Like many artist of his generation, Nguyen Ha did not paint much in his young years (during the 50s and early 60s of the last century). He started painting often in late 80s and early 90s and his works of art truly surprise us with their unique beauty and energy. His experiments with traditional lacquer during 1960-1970 made his lacquer paintings have a mysterious beauty typical of lacquer, just like his predecessor, master artist Nguyen Gia Tri who is the king of lacquer paintings in Vietnam. The language that Nguyen Ha used for his art succeeded in making the full use of lacquer as a medium, with its typical elegance and subtlety under its scratches; the visible and the invisible existent simultaneously of the traditional lacquer technique. It is far different from the simple and flat blocks of lacquer paint, gold and silver which is so commonly seen in current artists.

 

Nguyen Ha’s paintings help us to understand him more. We can see the wisdom and the youthful humor of a man who is old enough to understand the limits of life and the infinites of art, so as to let go, to wisely feel and love, and to forgive generously … towards life and man.

 

As he often said to younger artists, painting is ultimately a process of “passion” and “compassion”. The end in art is like a vision far away from the artist but magically guide and control the life of the artist along the endless path of creativity and soul searching.

 

Nguyen Ha is one of the very few remaining artists who worship the world of deep emotions, of remote nature, and of compassionate conversations, a world full of eternal desires for Man, for women and love, and for peace.

 

Nguyen Ha’s art is young, energetic, free and honest, leading us to his garden of love and peace. Looking up from that garden, we can see colorful clouds floating in the sky as if they were floating through a man’s life … Cloud, water, air and the endless conversations of nature. … In them, we can clearly see Nguyen Ha, his creative space, and creative energy.

Title: 1Crowd_162cm x 162cm.jpg
Size:
1 of 4